יום חמישי, 12 בדצמבר 2013

GREEN PATCH מדבקות הרזיה – האומנם?



מאת: גיא שלמון

GREEN PATCH מדבקות הרזיה – האומנם?

מי לא שמע על המוצר המהפכני שגרם לרבים מאיתנו לתהות... מה יש שם? האם זה באמת עובד? מאמר זה, נטול אינטרסים, נכתב כחוות דעת מקצועית (אישית) ולא בא לפגוע או לקדם שום מוצר.



כיצד עובד המוצר?

לדברי החברה, מדביקים על העור ומתחילים לרזות! המדבקה משחררת אל הגוף תמציות טבעיות בלבד שגורמות ל-6 פעולות המאיצות את תהליך ההרזיה ואיבוד משקל טבעי: 
1. מדכא תיאבון
2. מזרז את תהליך ההרזיה 
3. מפחית את הצורך בפחמימות ומתוקים
4. שומר על רמת אנרגיה גבוהה
5. מעניק תחושת שובע כללית
6. מפחית כולסטרול



להלן נקודות התייחסות למוצר ו/או שאלות ביקורת למחשבה:

1. בתחום המדע עדיין קיימת ביקורת על מידת ההשפעה של חדירת חומרים דרך העור ישירות אל הדם. מעבר זה אכן הוכח במספר מחקרים, אך נדרש לכך פיתוח טכנולוגי מתאים של חומרים שלא תמיד החברה מפרסמת נתונים הכיצד זה קורה במוצר שלהם? באיזה פיתוח טכנולוגי היא השתמשה? והאם לחברה יש תמיכה מחקרית מבוססת (לא במחקר ממומן) שאכן כל אחד מהחומרים(!) במדבקה נספג ביעילות אופטימאלית דרך העור.

הערה: בכל הקשור לטענה שהספיגה דרך העור טובה יותר מאשר הספיגה דרך מערכת העיכול, יש לזכור כי אבולוציונית/ פיסיולוגית מערכת העיכול שלנו נועדה לספוג חומרים דרכה אל מחזור הדם ואילו העור לא. מסיבה זו מערכת העיכול מצוידת בתאים ייחודיים בעלי תכונת ספיגה (תאים Enterocytes).

2. המדבקה מכילה את המרכיבים הבאים (בהנחה וכל אחד מהם נספג ביעילות דרך העור):

א. Fucus Vesiculosus = תמצית אצת ים המהווה מקור למינרל יוד.
יוד מהווה מרכיב בהורמון תירוקסין (T4) והורמון טרי-יודותירונין (T3) המיוצרים בבלוטת התריס (נקראים שניהם הורמוני בלוטת התריס). להורמונים אלה פעילות הקשורה בוויסות המטבוליזם. חסר במינרל יוד עלול להוביל לתת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם). יחד עם זאת, מעניין לציין כי גם עודף במינרל יוד עלול להוביל לתופעה דומה, כך שלא בהכרח מתן יוד יאיץ את פעילות הבלוטה בצורה חיובית ויגרום להאצת המטבוליזם. הגברה רגעית עלולה להוביל להתעייפות הבלוטה והתוצאה הסופית היא תת פעילות של הבלוטה (הפוך מהמצופה).

ולכל "מרימי הגבה" בעניין, הנה קראו בעצמכם את המשפט הראשון של פרק הדיון והמסקנות ((Discussion במחקר שפורסם במגזין "ניו-אינגלנד" הידוע לאחד המגזינים הנחשבים בתחום הרפואה

"Our results suggest a link between increased iodine intake and hypothyroidism Similar results were reported in small-scale comparative epidemiologic studies 
by Laurberg et al. and Szabolcs et al"

*להלן הקישור למחקר:
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa054022#t=articleBackground


ב. החומר -HTP5 (שם מלא: 5-הידרוקסי טריפטופאן)
זהו פרקורסור של החומר סרטונין המיוצר במוח. הפרקורסור עצמו נוצר גם כן בגוף מחומצת האמינו טריפטופאן. בשלב זה ידוע על שני מחקרים בלבד שמצאו קשר בין צריכת HTP5 לבין הרזייה (בסך הכל ירידה של 2% במשקל הגוף בעקבות אכילה מופחתת) אך בשני מחקרים אלו הצריכה של HTP5 הייתה גבוהה ולוותה גם בתופעות לוואי. 

ג. Guarana = צמח המכיל בין היתר קפאין.
אין שום עדות מבוססת מדעית שצריכת קפאין תורמת להרזיה (בטח לא תרומה משמעותית).

ד. אבץ פירובט = למרכיב אין שום תרומה לתהליך ההרזיה וגם אין לכך שום ביסוס מדעי.

ה. אבץ ציטראט = כנ"ל

ו. שמן פשתן = כנ"ל

ז. לציטין = כנ"ל

ח. ל-קרניתין = אין תמיכה מדעית מבוססת לטענה שתוסף ל- קרניתין תורם להרזיה.

ט. Yerba Mate = צמח המכיל, בין היתר, קפאין.
אין שום עדות מבוססת מדעית שצריכת קפאין תורמת להרזיה (בטח לא תרומה משמעותית).

י. החומר DHEA = דֶהִידְרוֹ-אֶפִּיאַנְדרוֹסְטֶרוֹן = פרו-הורמון סטרואידי טבעי המיוצר בגוף.
בארצות הברית ובמדינות נוספות בעולם נמכר DHEA כתוסף תזונה ללא צורך במרשם רופא. מעניין לציין כי בישראל הוא נמכר אך ורק בהצגת מרשם רפואי.
האם מישהו במשרד הבריאות מודע לנוכחות הרכיב הזה במדבקה?


3. מינונים = למוצר "נוסחה שמורה" של מרכיבים ולא מדווח על המוצר מינון של כל רכיב בפורמולה! הדבר לא מאפשר למתוח ביקורת על השפעתו של כל אחד מהחומרים ואם בכלל קיימת לו השפעה?


4. מחקרים = המוצר נתמך על מחקר אחד בלבד.

א. מחקר זה פורסם ע"י מעבדות מחקר רפואי דרווין באוסטרליה, ולא פורסם במגזין רפואי מקובל. כלומר, ייתכן קשר בין מפתחי המוצר לבין מעבדת הבדיקה שפרסמה את הממצאים.

ב. מתודולוגית יש בעיה בכתיבת המחקר: טוענים במחקר כי קבוצת הניסוי ירדה משמעותית יותר מאשר קבוצת הביקורת. הבעיה שכלל לא מצוין בכמה משמעותי יותר! אין בכלל דיווח של ערכים מספריים. 

ג. המחקר בכלל לא בדק את הרכב המדבקה הנוכחית, אלא את 3 המרכיבים הבאים:
Fucus Vesiculosus = 10mg 
Garcina Cambogia = 2mg 
Gurana = 2mg

* Garcina Cambogia = תמצית צמח שאינו נמצא בהרכב החומרים במדבקה הנוכחית.
* איך ניתן להשליך את מסקנות המחקר על המוצר הנוכחי??? למה את זה לא מספרים לנו??

ד. קראו את המחקר בעצמכם, להלן קישור

http://weightlossproductreviews.info/wp-content/uploads/2010/10/18403.pdf

5. מדוע בכל זאת מדווחים המשתמשים על ירידה במשקל?
תשובה: ראו איזה פלא! המוצר מלווה בהמלצות לתפריט תזונתי + תוכנית אימונים + מד צעדים (אז מה אתם אומרים? אם נבצע את כל ההוראות גם ללא המוצר – האם לא נרד במשקל??? חומר למחשבה...



על כותב המאמר:


גיא שלמון הוא דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ופיסיולוג. חבר הועדה לתזונת ספורט – "עתיד" עמותת הדיאטנים בישראל. 
בעל תואר B.E.d במדעי החינוך הגופני, מומחה לפעילות גופנית  עם רזומה עשיר של מגוון קורסי הדרכה בתחום האימון הגופני מטעם מכון וינגייט.
תזונאי מוכר וידוע בעל תואר B.S.c במדעי התזונה,  סיים את הכשרתו הקלינית במחלקה לתזונה של בית החולים בלינסון, וכיום מתמחה בתזונת ספורטאים.
את הכשרתו בחוג לפיסיולוגיה ופרמקולוגיה (תואר M.S.c במדעי הרפואה) השיג בלימודיו בפקולטה לרפואה – אוניברסיטת ת"א. 
כיום עוסק שלמון כראש תחום הוראת מדריכי חדר כושר של " יובל– המרכז הישראלי להסמכות בספורט", מרצה בכיר לתזונה במכללות שונות, מכשיר מאמנים אישיים ומתפקד כמנהל מקצועי של רשת מועדוני הכושר "Life & Fitness".


הצטרף אלינו:

מטרת בלוג זה היא הפצת הידע המעודכן, האיכותי והטוב ביותר למאמנים ומתאמנים כאחד.
פעילות גופנית, תזונה, שיקום וכל מה שביניהם.

הצטרפותך לכותבי הבלוג תתרום רבות לפיתוח מקור מידע אמין ומקצועי עבור קהילת המאמנים והמתאמנים בארץ. חושב שאתה מתאים? לחץ כאן.

המלצה חמה: הפורום המקצועי לתזונת ספורט ותורת הכושר הגופני הוא אחד הפורומים המקצועיים והטובים ביותר בעברית ברשת. תוכלו למצוא בו אינספור אנשי מקצוע מעולים. מקום נפלא להשכיל בו, להתייעץ ולהכיר אנשים נפלאים. תוכלו להרשם לפורום בכתובת הבאה -
 https://www.facebook.com/groups/475579419170619/

הצטרפו אלינו בפייסבוק לקבלת עדכונים שוטפים, שאלות ועל מנת לא לפספס מאמרים והצעות מעניינות! אשמח לפגוש אתכם שם: 
  • רוצים לדבר, להתייעץ ולא לפספס עוד עדכונים ומאמרים חדשים? עקבו אחריי בפייסבוק וצרפו אותי כחבר: רובין יפים